Månedens elev Mai: Laura Sæther

Navn: Laura Sæther

Fødselsår: 1983

Gikk på Steinerskolen: fra 1. klasse i Indre Østfold og på videregående i Vestfold fra 1999 til 2002.

Etter skolen: jobbet jeg et år på en Coca Cola fabrikk, for å tjene penger, pleie noen hobbyer og bruke litt tid på å forhåpentligvis finne ut av hva jeg ville bruke pengene (og livet!) på.

Studier: Pengene jeg tjente tok meg til New York, hvor jeg skulle være i 2 uker, men endte opp i 8 år. De tok meg også til Danmark og et halvt år på Krabbesholm Højskole (dansk for folkehøgskole), noe som innfridde alle forventninger om venner for livet, være fri, prøve noe nytt, å finne seg selv og alt det der. Litt flaks, og veldig gøy.

Noen av vennene tok jeg med meg til NY, hvor jeg studerte moderne dans, yoga og pilates i to år, før jeg bestemte meg for å bli arkitekt. Jeg søkte skoler over alt, men landet på å bli i New York og studere på Cooper Union.

Arbeid: I løpet av studiene i New York tok jeg småjobber, blant annet som strikkedesigner for et lite klesmerke. Etter studiene ble jeg værende ved Cooper Union et år som Research Assistant ved Cooper Union Institute for Sustainable Design. Så ville tilfeldighetene ha meg tilbake til Norge og Oslo, hvor jeg har bodd og jobbet med arkitektur siden. Sammen med to andre har jeg drevet eget firma og en liten tegneskole, og har også vært ansatt ved større arkitektkontorer.

I dag arbeider jeg: som arkitekt og partner hos LPO arkitekter, og underviser ved siden av ved Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO).

Beste minne fra steinerskolen: er vanskelig å peke ut. For meg var helt klart håndverksfagene viktige, å kunne forsvinne i monotonien ved vevstolen eller fordype seg i metallenes egenskaper i smia.

Den internasjonale samlingen av lærere fra forskjellige bakgrunner med all mulig kompetanse og erfaring var inspirerende og gjorde at verden virket mindre og mer tilgjengelig.

Det var også på steinerskolen jeg skjønte at jeg måtte bli arkitekt, i en historietime hvor alle fagene jeg satte mest pris på plutselig falt på plass og pekte i samme retning.